Történet
|
|
Az ikonfestészet
évszázados hagyományokra tekint
vissza. Bizonyos hagyományok szerint az első
ikont maga Szent Lukács apostol festette (Hodigitria
Istenszülő).
Évszázadok
óta alig változott az egész művészeti
ág. Ez a festés technikájára
és a tartalmára egyaránt értendő.
Szép lassan kialakult egy mesteri folyamat, amit
aztán írásba is fektettek, és
egyházi berkeken belül szentesítettek
és szabályoztak. Az ikonfestő sokáig
az egyházi hierarchiában is jelentős rangot
képviselt.
Az ikonok történetének
azonban viharos momentumai is voltak -ikonrombolás
időszaka. Ezt az időszakot a niceai zsinat zárta
le, ahonnan is az ikonok elfogadottak és egyre
inkább elterjedtek lettek. A templomokban ikon
falakat -ikonosztázt- emeltek, a hivek hordozható
ikonokat festettek maguknak. Ezek a szokások
és hagyományok a mai napig élnek,
sőt napjankban újult erővel virágzik az
ikongráfia.
Az ikonfestészet
Bizáncból, keleti kultúrkörből
ered, s noha jelentős befolyással bírt
a nyugati festészet fejlődésére,
mindig is megmaradt keleti művészetnek.
Az ikonok készítésének
tudása is hagyományosan, mesterről mesterre
szállt. Mindig szem előtt tartva a hagyományt,
és az ősi mestereket.
|
Gyökerek
|
|
IAz ikonográfia
keletről ered, fénykorát bizánci
birodalomban élte. A nyugati kereszténységre,
annak művészetére nagy hatással
volt, mégis megmaradt keleti művészetnek.
A görögkeleti, ortodox, görög katolikus
templomok gazdagon díszítettek freskókkal,
aranyozással, ikonokkal.
Magyarországon
a görög katolikusok, kisebb számban
az orthodoxok bírják sajátjuknak
az ikonok világát. A görög katolikusság
a keleti kereszténységnek az a része,
aki megartotta ősi, keleti ritusát, de vezetőjének
elfogadta nyugati egyházfőt.
A görög katolikusok
Magyarország keleti, észak-keleti részén
koncentrálódnak, főbb központjaik:
Nyíregyháza, Hajdúdorog, Sátoraljaújhely.
Jómagam is görög katolikus egyházközség
tagja vagyok. Templomainkban szinte kivétel nélkül
ikonosztáz áll, otthonainkban is sok,
egyre több, és egyre több kézzel
festett hordozható ikon is megtalálható.
Az itt élő embereknek mindennapjaihoz, hagyományaihoz
és vallásosságához hozzátartozik
az ikonográfia.
Ez a vallás
igen sokszínű, mivel mindig aszzimilálta
a helyi emberek kultúráját. Így
az ikonfestészet is részben eltérő
az egyes régiókban, mely bizonyos stílusjegyekben
érhető utol, melyek az adott térségre
jellemzőek.
A görög katolikusság
a határ menti szomszádainkkal is összeköt
minket: számos telepeülés a Felvidékről
és a Kárpátaljáról
is görögkatolikusnak vallja magát.
Az ikonfestészet az orthodox testvéreinkkel
is egy szorosabb kapcsolatot jelent.
|
Tecnika
|
|
Először is pácolás
kerül a fa felületére, hogy az elkészült
képmás fizikai hordozója esztétikus, és
még inkább tartós, ellenálló
legyen.
A fára kerül
az ikon alapozása. Az évszázados módszer
alapán először egy textilréteg kerül a
táblára -a teljesen sima felületet végett.
A tiszta vászon anyagot víz és nyúlenyv
adott arányú keverékével ragasztjuk a
táblára.
Ezután következik
a krétaporos rétegek felhordása. Ehhez
bolognai krétaport és a már említett
természetes eredetű enyvet használjuk. Ennek is meg
van a hagyományos keverési aránya. A rétegek
felvitele is kitapasztalt rend szerint történik. A
forró-meleg anyagot, a gesso-t ecsttel, egyik réteget a
másik után, mindig egymást fedve és
keresztezve kell kenni egymásra. Ezek között megint
száradási időt kell hagyni -az ikon készítés
hosszú folyamat.
Most, -ha minden réteg
megszáradt- jutottunk el a tényleges festéshez.
(Az alapozást le is lehet csiszolni, de néha a
felhordás olyan szépen sikerül, hogy a felület,
amit kaptunk teljesen sima.) A festés első művelete az
előrajzolás. Némely festő karcolással viszi
fel az ikon főbb vonalait, mi barna színű akvarellceruzát
haszálunk, mely az alapot nem sérti, s a későbbi
festékrétegek feloldják. Az alőrajzolás
adja az ikonok mesteri kompozícióját, mely
általában szimmetrikus, harmonikus, főbb elemei
alapformák -mint kör, háromszög, oválisok.
A hagyományos
technika szerint a festés is rétegezve készül.
Mind az arc, mind a ruházat azonos színek sötétebb
árnyalataiból a világosabbak felé
rajzolódik ki -a sötéségből hívja
elő az ikoníró a fényt. -Ennek teológiai,
transzcendens jelentése és jelentősége is van.
A legvégén -szinte- teljesen fehér árnyalatok
adják meg a legvilágosabb, megcsillanó arc- és
ruha részeket. Az egyes szín tartományok körül
gyakori a fekete körvonal rajzolása, mely még
nagyobb hatást és szindinamikát ad a képnek.
Szintén kiemelő
hatás a háttér és a dicsfények
aranyozása -bár eredetileg ez is teológiai
tartalmakat hordoz. Az aranyozást sokféleképpen,
sokféle módszerrel végzik. Mi tisztán a
levkaszos alapra hordunk fel aranybronz pigmenteket. Ez elég
egyenletes és sima aranyfelületet biztosít.
Az aranyozott háttére
kerülnek aztán a glóriák körvonalai,
és a feliratok. Minden ikonon az ábrázolt szent
neve -vagy az ábrázolt ünnep is megtalálható.
Legvégül a
festett felületet általában danmárlakkal
fedjük le, hogy víznek ellenálló, és
maradandó legyen az alkotás.
|

Copyright (c) 1996-2000 Namo Interactive Inc, Polgár Tamás 2006. All rights reserved. polgar@iit.uni-miskolc.hu
|